mandag den 1. januar 2018

Dagen derpå


Tøserne kom hjem engang tidligt i morges. De havde holdt igen, og Emilie måtte sande at hun ikke er sådan en, der synes det er fedt at gå i byen.





Til gengæld havde de hverken tømmermænd eller det der lignede, da de vågnede op til dåd, og Anders lancerede den helt store brunch på en første januar. Slet ikke nogen dårlig start på året.

Jeg har syet frakke, det tager tid, for jeg leder stadig efter det der sy-mojo, der har gemt sig. Jeg syr lidt, presser lidt, undrer mig over at jeg absolut skal sy pyntestikninger med en anden farve, sætter nåle i næste portion, skifter tråd og syr lidt igen.

Så holder jeg pause, strikker lidt, prøver at få styr på billeder til den kavalkade jeg laver hvert år, og som jeg synes er hyggelig at lave, men tager tid. Jeg sætter vasketøj over, tømmer og starter opvaskemaskinen og kører hele syprojektet med farveskift igennem igen, inden jeg starter forfra.

Det begynder at ligne noget. Men så blev det mørkt, ikke helt sent nok til at stoppe, men sent nok i min optik, for her er lydt og jeg ved at lyden af en symaskine går rent igennem. Jeg tænker at lyden af en symaskinen kan være lige så enerverende som lyden af en boremaskine. Jeg stopper syningen, sætter nåle i og skifter tråden, så jeg er klar til i morgen.

Det der sy-mojo er ikke helt fundet frem. Men det er ret hyggeligt at sidde ved maskinen. Også selvom jeg stopper overspringshandlinger ind mellem de enkelte etaper.








Inden det bliver mørkt når jeg en tur udenfor. Nede på vejen ligger resterne fra i går. Jeg kan ikke lade være med at være lidt imponeret af de kæmpestore batterier, der er efterladt tomme for krudt, røg og smukke stjerneformationer på himlen. Jeg tænker de har kostet kassen, langt mere end jeg nogensinde ville betale for krudt på en nytårsdag.

Så vil jeg sikkert betale for noget andet, og måske var det netop fra en af de store kasser jeg fangede lyset på himlen i aftes. Måske var det netop en af dem, jeg stod på altanen og kiggede betaget på.

Sådan er der så meget. Vasketøjet er hængt op, opvaskemaskinen er klar til at blive tømt, i morgen starter hverdagen, og et nyt år er i gang.


Jeg er ret sikker på det bliver et spændende år.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar