onsdag den 27. september 2017

Cabernet Cabaret


Jeg har færdiggjort strømperne. Emilie blev meget uvilligt indrulleret til at tage billeder.

Måske havde jeg også haft et par stykker bagfra af den fint mønstrede hæl, hvis jeg i stedet for at overlade vrangvilligheden kameraet, i stedet havde givet hende strømperne på.

Måske husker jeg det næste gang.


Men så havde jeg ikke haft et fantastisk billede af mig liggende på altangulvet. Ikke helt så fantastisk som forlægget og i øvrigt payback, fordi jeg engang fik Emilie til det samme.





Jeg fandt mønstret på Ravelry. Helt gratis og lige til at hente ned. Mine fødder passer som regel den mindste størrelse, mens mine ben gerne vil have lidt mere omkreds, så jeg slog op til største størrelse. og to ind ned langs benet, så maskeantallet passede mindste størrelse, da jeg nåede anklen.

Så langt - så godt.


Opskriften er udstyret med en hæl, som muligvis virker hvis strikkefastheden passer i højden. Det gør min strikkefasthed aldrig, når det handler om strømpestrik. Jeg kan ganske simpelt ikke strikke stramt nok på de bittesmå pinde. Heller ikke selvom jeg bruger de firkantede pinde - men det hjælper.

Hælen blev derfor alt for høj, alt for stor, alt for poset og endte med at gøre hele foden meget mærkelig. Mærkeligt nok blev jeg ved, strikkede og strikkede (på begge strømper) og nåede at lukke tåen på den første, før jeg gav fortabt, trævlede op og i stedet strikkede en helt almindelig hæl med flap.

Det blev meget bedre, og krævede en del mindre garn. Og gav strømper, der sidder meget pænere om foden.





Det der med strikkefastheden i højden betød også, at jeg kappede en del af mønstret, rettede lidt til og startede tåen længe før antaget.

Men det kan man ikke se på de færdige strømper.

Med mindre man sammenligner med originalen.

Jeg har faktisk ikke plads til flere strømper. Min skuffe bugner, men det behøver vel ikke afstå mig fra at slå op til endnu et par.. inden længe.









Design: Cabernet Cabaret af Michelle Leanne Martin.


Garn: Sisu fra Sandnes Garn. Farve 7243 - Støvet grøn.

Det færdige par vejer 90 gram.


Pinde: 2½ mm korte strømpepinde af træ.


Størrelse: 39 - jeg startede med en Large og endte med en Small.





Bemærkninger: Jeg lavede som sagt nogle ændringer... Og...

- Slog op til en størrelse large og tog en maske ind i hver side 4 gange ned ad benet - for hver 15. pind.

- Strikkede hælflap, hælrunding og indtagning langs svangen helt som gamle gennemprøvede strømpeopskrifter. De findes alle vegne - min mors gamle Politikkens Sy- og Håndarbejdsbog.

- Startede tåen noget før - og strikkede i øvrigt en anden tå en opskriften. Igen tilbage til gamle gennemprøvede strikkeopskrifter. Denne her skulle have været stoppet noget før og resten af maskerne syet samme. Det passe ikke til mine tæer - mine tæer er ikke lige.


Har du lyst til at se flere billeder af strømperne, kan de ses lige her på Ravery.




4 kommentarer:

  1. Hej Pernille. Åh så fine strømper! De ser ud til at passe virkelig fint ned om foden. Gør du noget særligt for det? Jeg synes alle mine hjemmestrikkede strømper er lidt som løse poser rundt om foden. Var der ikke noget med at du engang rodede med at forme svangen på strømper? Kam du mon henvise til en opskrift, eller give nogle tips til det?
    Tak for mega meget inspiration her på domænet!
    Med venlig hilsen Matilde

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak Mathilde, jeg gør ikke noget særligt, og mine strømper poser også tit i brug. De ser så fine ud nu, fordi de er helt nye og ubrugte :)

      I forhold til de formstrikkede strømper, så prøv at søg på archshaped socks. Eventuelt på Ravelry - der ligger en del opskrifter.

      Slet
  2. Åhhh jeg er nok lidt misundelig på alle dine strømper, gid jeg kunne eller det er nok mere, gid jeg kunne komme igang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, det er tit det der med at gide :)

      Slet