mandag den 17. juli 2017

Dionysus


For et par år siden købte jeg en flok tilbudsnøgler af hør og viscose i Panduro. Jeg tror garnet udgik og jeg fik det nærmest smidt i nakken.

Siden lå det bare.





For en måneds tid siden vidste jeg pludselig hvad det skulle bruges til, og inden der var gået ret lang tid, var der slået op til en T-shirt.. eller hvad sådan noget strik hedder.

Til at starte med tænkte jeg, at jeg bare skulle strikke løs, til der ikke var mere garn. Lige så snart der var delt til ærmer, og et nyt nøgle skulle sættes til, sørgede jeg for at ordne ærmegab og halskant, inden den videre færd, så jeg ikke pludselig skulle stå og mangle.

I sidste ende viste det sig, at jeg havde for meget garn - eller for lidt. For lidt til en kjole og for meget til en T-shirt og nok til noget midt i mellem, som jeg var sikker på ikke ville virke.

Så jeg stoppede. Lukkede af, og er super glad for resultatet.

Jeg tror stadig den vil gøre sig godt som kjole.





Emilie tog billederne på Tyska Bron i Göteborg, lige overfor den tyske kirke og Stadsmuseet. Ret forude for Ahlströms konditori, hvor vi senere samme dag droppede frokosten og i stedet spiste os mæt i kage.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har droppet frokosten og spist mig mæt i kage....








Design: Dionysus af Theresa Ehlers.


Garn: Venedig fra Marks og Kattens. Garnet findes vist ikke mere - men det er som sagt også flere så siden, jeg købte det.

Jeg endte med at bruge 316 gram.


Pinde: 3½ mm rundpind - rundt, rundt, rundt.


Størrelse: Det endte med en Pernille. jeg lagde ud med den største og endte med den andenmindste.. sådan cirka.





Bemærkninger: På billedet så den meget lille ud i halsen, jeg ville have mere udskæring og slog derfor op til den største størrelse.

Det gode ved at strikke oppefra og ned er muligheden for at prøve undervejs. Da jeg nåede maskeantallet til den næstmindste størrelse - jeg er ikke overbevist om hvorvidt strikkefastheden passede - stoppede jeg udtag, delte til ærmer og strikkede videre efter opskriften herfra.

Da jeg nåede taljen tog jeg en maske ud på hver side af sideribben - det er svært at se på billederne, men der er lidt rib i siderne - dvs plus 4 masker et par gange med cirka fire mønstergentagelser imellem.

Da jeg nåede en passende længde, sluttede jeg af. Endelig hæklede jeg en omgang fastmasker i halskanten. Det stod der vist ikke i opskriften.





Har du lyst til at se flere billeder af T-shirten, kan den ses lige her på Ravery.




2 kommentarer:

  1. Ja jeg giver dig ret, den vil være så flot som kjole også, kikkede lige lidt på mønsteret, men det er igen igen på engelsk, jeg må til at tage mig sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, jeg er tilbøjelig til at tro, at du bilder dig selv ind du ikke kan :) Engelske opskrifter er temmelig nemme at forstå, og som regel lette at gå til.
      Kast dig ud i det. Spørg hvis du bliver i tvivl. Hvis det passer i dine planer, er der altid strikke- og snakkekomsammen i Glostrup hver anden onsdag :)

      Slet