mandag den 29. maj 2017

Starten på en opskrift...


Sidste år strikkede jeg en sweater til min far. Undervejs i processen, gik det op for mig, at jeg havde lyst til at lege mere med mønstret.





Jeg var ikke længe om beslutningen, at både Anders og Daniel skal have hver en sweater efter samme læst. Begge med forskelligheder og begge med ændringer i forhold til originalen.

Det er lang tid siden jeg købte garn til projektet. Og lavede strikkeprøver. Anders' version skal strikkes af tjærefarvet Linwool, mens Daniels skal være af Cottonwool og lilla. Begge garner er fra Garnudsalg, og strikkeprøverne viste sig at have samme strikkefasthed, trods garnernes forskellighed.

Siden lå det længe. Tankerne har været vidt omkring, og selvom meget kommer til at være som på den oprindelige til min far, er der også mange småbitte ændringer, som kommer med i det nye.

Så vidt jeg har målt mig til er Daniel en størrelse M, men Anders passer en XL. Det betyder beregninger til flere størrelser, og jeg har en plan om at ende med en opskrift. En opskrift der kan give flere muligheder. Daniel skal nemlig have en åben trøje med lynlås, mens Anders skal have en lukket. Anders skal have V-hals, mens Daniel skal have en rund hals - og formentlig en hætte. Det sidste er Anders lidt misundelig på.

Derfra skal de være ens.







Ærmerne skal strikkes med. Det hedder sikkert noget fint, jeg ikke lige har fanget. Jeg har læst op på metoden, som umiddelbart er ganske enkel, og sikkert kræver en del beregning. Omkring mønstre og snoninger skal der lidt flere vrangmasker til at definere, end jeg fik hældt i min fars. Det er småting, men det betyder noget for det færdige projekt.

Det er helt sikkert et projekt, der kommer til at tage tid. Det tager tid at beregne. Og lige nu er det ikke særlig velegnet til at tage med. Altså er det sofastrik.





Lige nu strikker jeg på begge trøjer. Lige nu er jeg ikke nået ud over åget over skulderen - eller sadlen, som det hedder på tilskæringssprog. Men med tiden kunne jeg godt forestille mig, det bliver et stykke strik, der kan tages med.

Min fars sweater viste sig at være glimrende mødestrik, da først jeg nåede ud over detaljer og småting.




2 kommentarer:

  1. Dem glæder jeg mig til at følge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, det bliver sikkert spredt. Men de skal bestemt følges :)

      Slet