lørdag den 6. maj 2017

Nej, det var ikke klistermærker


Jeg har været i Nykøbing F masser af gange, men det tæller alligevel ikke.





Jeg har stået på banegården og ventet på toget videre mod Nakskov og min far masser af gange, men jeg har aldrig været ude i byen.

Det var jeg i dag.

Allerede da vi kørte gennem byen i jagten på en parkeringsplads, så jeg de dekorerede helle-agtige søjler, der stod flere steder på gader og stræder. Dekorerede med sirligt påsatte klistermærker - troede jeg.







Da vi have parkeret bilen og fandt frem til bymidten, gågaden, garnbutikkerne og det livlige gademiljø åbenbarede Nykøbing F sig som en afsindig hyggelig og ikke mindst smuk by. Side om side ligger huse og bygninger fra en svunden tid med fine udsmykninger, forlorne gavle og påvirkninger fra stilarter, der hører fortiden til.

Jeg holder meget af smukke byer, også selvom jeg ikke altid har styr på historien, kan sætte artiketuren i det rette perspektiv eller overhovedet ved noget om tidsaldre. Det afholder mig ikke fra at gå genem gaderne og kigge mere op end se mig for. Nykøbing F er så afgjort en af de danske byer, der er et besøg værd - bare for at kigge.

Først på vej tilbage til bilen så jeg endnu en af hellerne, der ikke som heller står, stod midt på vejen, men i stedet på fortorvet. Igen var den fint dekoreret med kvardratiske klistermærker - troede jeg.





Jeg måtte helt tæt på, før det gik op mig, at det slet ikke var klistermærker, men små kvardratiske kakler, alle med en enkelt figur. Langt de fleste kuglerunde, men en enkelt ind imellem var helt anderledes, og skilte sig ud.

Jeg aner ikke hvorfor de står der, hvad de betyder eller hvem der har stået for udsmykningen. Men jeg blev glad af at se på dem, havde lyst til at kigge længe og synes det var et rigtig fint indslag i gadebilledet.


Og pludselig var de andre langt foran mig.




4 kommentarer:

  1. Det er da godt gjort, jeg bor i Nykøbing, men har endnu til gode at se de der. Men også længe siden, at jeg har været oppe i selve Nykøbing bymidte ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, du må en tur ind til bymidten.
      Lotte og Bettina havde også set små klinker i vejbelægningen - det så jeg ikke :)

      Slet
  2. Jamen det må jeg da :) Jeg har tilgengæld godt set de små klinker et par steder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Susanne, jeg kigger oftere op end ned, men kommer jeg til Nykøbing igen, må jeg hellere også huske at kigge ned :)

      Slet