onsdag den 19. april 2017

Et lille sæt


En barnedåb kræver selvfølgelig en gave. Jeg havde allerede hæklet en flodhest og strikket en kjole, men jeg synes der skulle lidt mere i bunken, og så faldt jeg over Kjappstrikka Drakt.


Hvem har ikke brug for en buksedragt uden ben og fyldt med knapper?
Jeg havde i hvert fald pludselig et voldsomt behov for at strikke sådan en.





Jeg fandt den fineste lyserøde farve hos den lokale garnforhandler. Uld og silke med en anelse nylon. Jeg er ellers ikke fan af nylon, slet ikke til børn. Men farven var så fin og garnet så blødt, at jeg overbeviste mig selv om at den smule nylon blot ville sørge for at holde på faconen. Noget silke ikke er specielt godt til.

Jeg købte to nøgler, vidste godt at min strikkefasthed ikke ville passe. Jeg kunne ikke lide ryggen, og ændrede lidt, inden Sille fandt hjerteformede knapper, der gjorde sig godt til det lyserøde. Et nøgle senere var jeg færdig, og lå derfor inde med det andet nøgle.





Der skal vel næsten en trøje til, tænkte jeg, fandt en opskrift, fik flere knapper af Sille, købte endnu et nøgle garn - for korte ærmer virkede alligevel for dumt og endte med også at strikke en hue.

Tre er et sæt. Sættet blev modtaget med glæde.

Endda ekstra glæde, da moderen ugen forinden havde stået og kigget på en dragt nærmest magen til, til en pris hun alligevel ikke kunne få sig selv til at betale.








Design: Kjappstrikka Drakt af Paelas.


Garn: Permin Zenta, farvenummer 883303.

Den lille dragt vejer 48 gram


Pinde: 4 mm.


Størrelse: 1 år. Den faktiske størrelse er vist nærmere 6 måneder.







Bemærkninger: Min strikkefasthed passede ikke, så ud over at strikke efter opskriften nåede jeg at tilsætte endnu et knaphul. Ellers blev den ikke lang nok.

Da ryggen var fire retriller kortere end forstykket, strikkede jeg noget anderledes end opskriften, for at få en lidt bredere og højere ryg. Jeg synes den blev for bar.

Fra retsiden strikkede jeg: 12 ret, 1 vrang - perlestrik til de sidste 13 masker - 1 vrang, 12 ret.
Vrangsiden: 13 ret - perlestrik til de sidste 13 masker - 13 ret.

Dernæst begyndte jeg at tage ind:
Retsiden: 12 ret, 1 vrang - perlestrik til de sidste 13 masker - 1 vrang, 12 ret.
Vrangsiden: 12 ret, 1 ret løs af, 1 ret, træk den løse maske over - perlestrik til de sidste 14 masker - 2 ret sm, 12 ret.
Gentag de to pinde yderligere 2 gange = 4 retriller.

Luk 8 masker i hver side, fortsæt med at lukke af på vrangsiden til der er 20 masker tilbage.
Strik lige op, til bagstykket måler 25 centimeter fra bagbenet.
Strik 3 retriller over alle masker.

Skulderstropperne strikkes over 7 masker - de midterste 6 masker lukkes af.
jeg strikkede stropperne cirka 16 centimeter.


Har du lyst til at se flere billeder af dragten, kan den ses lige her på Ravery.











Design: Hyphen af Lisa Chemery.


Garn: Permin Zenta, farvenummer 883303.

Der gik 73 gram til den lille trøje


Pinde: 3,75 og 4 mm.


Størrelse: Igen passede strikkefastheden ikke, så jeg brugte maskeantallet til 18 mdr og målene til ca 12 mdr. Den blev i sidste ende lidt mindre.







Bemærkninger: Bortset fra at flytte knaphullerne, så de passer til en pige (højre side) strikkede jeg lige efter opskriften.

Jeg er ret vild med det lille vævestrikmønster.


Har du lyst til at se flere billeder af trøjen, kan den ses lige her på Ravery.











Design: Alladin af Drops Design.


Garn: Permin Zenta, farvenummer 883303.

Der gik 16 gram til huen.


Pinde: 3 mm.


Størrelse: Jeg håber den passer nogenlunde i størrelsen til de to andre dele i sættet.








Bemærkninger: Også her virkede strikkefastheden ikke. Denne gang var det bare med modsat fortegn, og selv den mindste størrelse blev for stor.

Jeg slog 96 masker op og fordelte dem således:

19 m - 1 m - 19 m - 1 m - 7 m - 1 m - 7 m - 1 m -  7 m - 1 m - 19 m - 1 m - 19 m - 1 m.

Herfra fulgte jeg opskriften.

En anden gang ville jeg nok ændre de yderste 19  m til 17 m og de 7 m til 9 m. Eller noget andet deromkring.


Har du lyst til at se flere billeder af huen, kan den ses lige her på Ravery.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar