fredag den 10. marts 2017

En kiste fuld af læring


Marts er fyldt med lange onsdage. Indholdsrige, læringsmættede og spændende onsdage. Men lange.





I forbindelse med skolereformens opstart fik Rødovre Kommune fingre i en del af den pulje penge A.P. Møller Fonden stillede til rådighed til efteruddannelse og opgraderinger. Så stor en del at alle lærere og pædagoger i hele kommunen blev sendt på efteruddannelse.

Det var spændende. Jeg lærte meget nyt, og vi fik mange nye referencepunkter. Det allermest spændende var når vi tilbage på skolen skulle afprøve den nye viden, observere hinanden og lære af problemstillinger og hypoteser.

Nu er vi nået dertil hvor vi skal kunne selv. Der er uddannet interne didaktiske resourcepersoner, der varetager styringen i processen, og hvert team skal i løbet af skoleåret lave fire aktioner. Det er tid for niendeklassesteamets aktioner. Vi har fire i træk. Fire onsdage. Fra klokken otte. Det er tidligt i min terminologi.







Enhver aktion tager udgangspunkt i en problemstilling. Problemstillingen fører til hypoteser og planlagte undervisningsteorier. Aktionen foregår i en klasse. I en time. En underviser er aktionsholderen, vi andre observerer. Selvfølgelig ser vi på eleverne, men det er undervisningen og processen der er i centrum.

Eleverne er efterhånden vante til at en lektion bliver invaderet af andre undervisere, coaches eller folk der skal observere, og det er vildt lærerigt at se på. De tager sig ikke af at lokalet er fyldt med tilskuere, men deltager i undervisningen, som var det enhver anden lektion. Er der forskel at spore, er det i højere grad viljen til at gøre et godt indtryk, end det modsatte.

Det er næsten mere lærerigt når vi efterfølgende taler om hvad der reelt skete. Virkede hypotesen? Hvordan var egen praksis? Hvad lærte vi? Og hvad tager vi med videre.

At de lange onsdage, så også er stødt ind i aftenarrangementer, fælles personalemøde og sene arbejdstider, eller bliver fulgt op af endnu et par lange dage, er sådan det kan gå. Jeg er træt, når jeg kommer hjem, men jeg ville ikke undvære det.





I dag skinnede solen, det var fredag, og alle var glade. Jeg mødte sent, og nød en lang formiddag. Nød så meget at jeg glemte den aftale jeg havde med min mor. Hun er heldigvis tilgivende, og vi finder en anden dag.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar