fredag den 16. september 2016

Forventninger og uskrevne regler


I aftes brugte en gruppe af lærere, pædagoger og ledelse fire timer på at tale om regler. Specielt forventninger til hinanden og uskrevne regler fyldte meget.


Kryds på en bænk


Vi skal have skrevet, have listet op og blive enige, for ikke at sige delt alle reglerne og forventningerne med hinanden.

Det var spændende timer, og selvom vi nåede langt, var der også steder hvor vi var langt fra hinanden eller stadig skal have talt tingene igennem. Der skal arbejdes, før vi når et mål alle kan finde sig til rette i, og alle kan stå inde for.

Jeg kan godt lide sådan nogle udviklingsmuligheder. Og det faldt fint sammen med morgenens uddannelseslæsning om at lære eleverne at lære. Om at skabe interesse og forståelse for hvorfor tiden i skolen er vigtig. For hvorfor er regler vigtige?

De mest spændende diskussioner i går, tog så afgjort udgangspunkt i undren over en regel. For hvis reglen ikke giver mening, er det svært at stå inde for den.

Der var også de regler, der bare fik os til at grine.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar