tirsdag den 9. august 2016

Teknisk Museum


Anders kan godt lide teknik. Altså kunne vi ikke tage til en by med et teknisk museum, uden også at besøge det. Vi var der faktisk to gange. Første gang fandt vi det, nåede helt ind og lånte toilettet, inden vi konstaterede at der ikke var tid nok til et tilbundsgående besøg og gik igen.

Dagen efter stod vi der kort efter åbning.


Deutches Technikmuseum Berlin


Berlins Tekniske Museum er stort. Meget stort. Vi så meget, men måtte kapitulere og sprang rigtig meget over. Men vi så det vigtigste. Vi startede i hovedafdelingen og arbejde os op gennem flere etager fra skibe til fly og endte senere ved jordoverfladen og togsættene.

Mest var flyene spændende. Jeg gik kold cirka en halv time efter vi ankom, aldrig har jeg oplevet mig selv så umulig og belastende som jeg endte med at blive. Det var tilpas absurdt til at jeg endte med at grine af mig selv. Men det var ikke sjovt undervejs.

Vi nåede alligevel at se meget. Rigtig meget.


Deutches Technikmuseum Berlin


Flyene var vist nok det vigtigste. Og skibene. Og undervandsbådene. Togene var også ret spændende. Set fra Anders’ perspektiv altså. Jeg kan se på deres hjemmeside at der også er biler, dem fandt vi aldrig. De havde sikkert også været spændende. Til gengæld så vi fræsere og drejebænke, som Anders kunne tegne og fortælle om. Jeg synes den store industrialiserede væv, industrisymaskinerne og udstandsedimserne til silkeblomster var mere spændende.


Deutches Technikmuseum Berlin

Deutches Technikmuseum Berlin


Anders har brugt en stor del af sine teenageår og tidlige ungdom på fly. Både at læse om dem, se på dem og ikke mindst at samle og male dem. I noget mindre format end virkeligheden. Et par af de fly han og hans lillebror kæmpede med i modelbygningens hellige navn hang nok så fint i flyafdelingen. Der er ingen tvivl om, at det var spændende at se dem live.

Hvis ikke jeg havde været så umulig, var vi muligvis blevet der noget længere. På den anden side, var Anders til sidst sulten og fyldt og ville også gerne videre. Vi nåede udenfor inden da. Kiggede på vindmøller, og nød vejret. Vi var heldige og blev inde mens det regnede og kom ud i tørvejr.

Min umulighed til trods kunne jeg godt se at det er et spændende museum. Næsten for stort. Eller det er en god ide at vælge hvad der skal ses og hvad der ikke skal ses. Og komme igen, hvis det der skal ses fylder for meget. Vi blev i hovedbygningen med tilbygninger, men der ligger faktisk flere selvstændige bygninger i området som vi valgte at springe over. Til sidst kunne ingen af os rumme mere.


Deutches Technikmuseum Berlin

Deutches Technikmuseum Berlin


Udefra byder en af hovedattraktionerne velkommen hævet højt over taget. En DC3, og når først man er helt oppe, er det muligt at komme ud og komme lidt tættere på. (Anders mener dog at ophænget flyet hænger i, næsten er mere spændende end flyet – fantastisk konstruktion – og fly er altså meget, meget spændende….)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar