søndag den 26. juli 2015

Slotskirken


Som ethvert andet slot med respekt for sig selv, har Kalmar Slot selvfølgelig også en Slotskirke.


Kalmar Slotskirke


Kirken ligger indbygget i slottet, så vi ikke kunne undgå at gå igennem, på turen rundt.

Fint hvælvet hænger loftet over rummet, mens altertavlen både er malet på væg og lærred. Over prædikestolen svæver duen som den symboliserede helligånd og til dåben står et fint udhugget stenbassin.

Anders tog mig under armen og vi gik sammen op ad kirkegulvet – Det bliver så både første og sidste gang der sker, sagde han efterfølgende. Det kan jeg godt leve med, planen er alligevel at den dag vi skal have papir på hinanden, sker det på rådhuset.


Kalmar Slotskirke - altertavlen

Kalmar Slotskirke - prædikestol og døbefond

Kalmar Slotskirke - detalje


Kirken som den ser ud i dag, blev taget i brug sidst i femtenhundredetallet og den dag i dag er det muligt at blive gift og holde bryllupsfest på slottet. Bare som en oplysning, hvis nogen skulle gå med de tanker.

Som mange andre slotskirker er det ikke en stor kirke,  men den er fin og fyldt med fine detaljer. På vejen ud mødte vi endda et lille skib, der hang fra loftet på trappen bagved. Det er muligt der ikke er plads til et skib i selve kirken – men være der, skulle det altså.


 Kalmar Slotskirke - skibet ved bagtrappen

4 kommentarer:

  1. Vi smutter til Kalmer imorgen, vi skulle ellers ikke ha' været der i denne omgang, men du har vagt min nysgerrighed, Kalmer har vi bare kørt igennem når vi skulle til Øland, jeg er vild med øland, og Kalmer syntes jeg ikke har sagt mig noget, men nu skal det ha' chancen og garnbutikker er Googlet, så afsted med os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, det er altid dejligt at kunne vække nysgerrighed.
      Jeg kan godt forestille mig at Kalmar ser kedelig ud, når der bare køres igennem. Så vidt jeg kan se på kortet går vejen mod broen til Øland i nyere og mindre spændende områder af byen.
      Vi nåede aldrig til Øland. Jeg har været der for mange år siden, men jeg var barn og kan ikke rigtig huske det, så det tæller ikke rigtigt. Jeg tror simpelthen vi må tilbage engang :)

      Slet
  2. Ja du har ret, og jeg har været bag om byen og skulle finde en butik ( garn ) fandt den men syntes ellers kun der var restauranter og hoteller, så nu skal den indtages :0) ja du må tilbage Øland er skønt, eller det er Sverige i det hele taget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, jeg er også ret vild med Sverige. Dengang jeg var barn synes jeg det var kedeligt at mine forældre altid synes at sommerferien skulle henlægges til den anden side af sundet. Nu kan jeg godt forstå det :)

      Slet