onsdag den 15. april 2015

Cocktail


Jeg er blevet meget bedre til tynde pinde, end jeg havde troet jeg nogensinde skulle. Om det er udvalget af opskrifter med tyndt garn eller om det er resultaterne, er jeg ikke helt sikker på. Der er ingen tvivl om at tykke pinde og groft garn kan have sin berettigelse og også vil dukke op med mellemrum, men den tekstur der kommer af tyndt garn og pinde i samme størrelse kan jeg altså også godt lide.


Cocktail


Jeg har længe været fascineret af Rililies Cocktail. Da hun så udviddede så der både var en trøje og en kjole, hvorfra elementer kunne bruges på kryds, var jeg helt solgt. Jeg ville have en kjole med flest elementer fra trøjen, med taljeringen fra kjolen og med en smule af mine egne modifikationer.

Det var vinter og koldt da jeg startede, nu er det forår og jeg kan fristes til at glæde mig over at det kølige holder ved lidt endnu, for nu er kjolen færdig, og jeg kan bruge den på de knap så varme dage.

Mens den oprindelige kjole er en lille fiks og kropsnær sag, har jeg valgt at give lidt mere vidde i nederdelen. Det passer mig bedst, og netop muligheden for at ændre efter forgodtbefindende er noget af det jeg holder rigtig meget af ved strik.

At kjolen her er strikket fra toppen og ned, gør den bare endnu mere velegnet til at passe til undervejs. Samtidig er den ikke helt almindelig i opbygningen, og jeg kan godt lide ikke helt almindelig.

Jeg synes den er skøn, og jeg ved jeg kommer til at slide den op.








Design: Shaken not stirred af La Maison Rililie.


Garn: Blackhill Højlandsuld i farverne Æblegrøn, Smagrad og Cigar fra Garnudsalg.

Den samlede kjole vejer 311 gram, fordelt med henholdsvis 193, 86 og 32 gram af hver farve.


Pinde: Hele kjolen er strikket på en pind 3, mens kanterne måtte helt ned på en 2½.


Størrelse: Noget der skulle ende med large. Min strikkefasthed passede ikke, så mens jeg brugte i stedet maskeantallet til en størrelse small.


  Cocktail

Bemærkninger: Jeg har ikke strikket sadelskulder på den her måde før. Det var interessant.

Jeg forlængede ærmegabet med 4 pinde, det betød at ærmerne også blev nogle masker større, hvilket passer mig rigtig godt. Jeg kan ikke lide ærmer, der sidder for tæt.

Taljeindtagningen foregår både i sidsømmene og som indsnit for og bag. Jeg valgte at springe det første indtag på forstykket over. Min barm sidder ikke højt nok til den indtagning. Fra anden indtagning, strikkede jeg efter opskriften. Det betød så at jeg endte med at have to masker for meget på forstykket. Jeg tænker det passer meget godt med min mavem, der absolut ikke er helt flad, og lod dem være.

Udtagningerne til nederdelen er også fordelt i sidesømme og indsnit. Jeg prøvede til og stoppede udtgningerne da jeg synes det så fornuftigt ud. Så vidt jeg kan tælle lavede jeg 9 udtagniger i de forreste indsnit og 12 i de bagerste. I sidesømmen fortsatte jeg noget længere.

Ærmerne endte med 5 masker. de dukkede alle naturligt op, de 4 som følge af de ekstra pinde til ærmegab og den sidste under armen, hvor det virkede mere naturligt for mig at samle 5 masker op i stedet for opskriftens 4. Jeg fordelte de ekstra masker, så jeg strikkede en ekstra gentagelse vendepinde til ærmekuppel, inden jeg strikkede hele vejen rundt.

Det betød også at jeg endte med at have 3 masker for meget, da jeg nåede kanten nederst på ærmet. Jeg strikkede 3 gange 2 masker sammen fordelt på underste del af ærmet på første kantmønsteromgang.


 

Har du lyst til at se flere billeder af Cocktail, kan de ses lige her på Ravelry.


Cocktail   

6 kommentarer:

  1. Hvor ser du smuk ud med den kjole på - den klæder dig :-)

    SvarSlet
  2. jeg synes din kombination af farver er meget bedre end modellen du gik ud fra og den klæder dig nemlig rigtig godt

    SvarSlet
    Svar
    1. Evi, jeg prøvede alle mine farver af i forskellige kombinationer, og den her blev jeg ved med at vende tilbage til :)

      Slet
  3. Hvor er den blevet flot. Jeg er helt sikker på at jeg aldrig vil nå i mål med så stort et projekt på så tynde pinde, du må have en fantastisk tålmodighed

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Britt, jeg troede også engang at jeg aldrig ville komme gennem projekter på tynde pinde - men somme tider sker der nyt :)

      Slet