torsdag den 1. maj 2014

Den første række hæklede masker


Det er efterhånden temmelig længe siden jeg lavede rastahår til en hest og kækt lovede at gennemgå en anden måde at hækle første række, når luftmasker er slået op. Jeg har ikke glemt det. Omvendt har jeg heller ikke gjort det.

Kampdagens sol og frihed gav lyst til at finde kameraet, hæklenål, strikkepind og noget egnet garn frem. Jeg har taget en masse billeder og da billeder tit forklarer meget mere end tekst og tanken om en video endnu ligger langt fremme i tiden, forestiller jeg mig et meget langt indlæg.. Med mulighed for at springe teksten over og kigge på billederne i stedet.

Tilbage til den der hest. Jeg kan ikke huske hvor mange gange jeg har startet et hæklet stykke, glad slået luftmaske efter luftmaske op, kun for derefter at sukke dybt, tude en smule og kæmpe mig tilbage gennem alle luftmaskerne i håbet om at ramme rigtigt og ende med en første række, der både er pæn og ikke tager alt for lang tid at komme igennem.

Der findes en anden måde. Jeg er sikkert ikke den første, der har fundet på det, men dengang i december følte jeg mig temmelig kvik mens hestens hår voksede i afsindig fart.

Det startede med et indlæg hos Unikarina. Et indlæg, der egentlig handlede om en provisorisk opslag. Sådan en hæklet række, hvori masker strikkes op og som senere kan fjernes med levende masker til følge. Jeg har brugt provisoriske opslagninger mange gange. Desværre også altid med den første helvedesrække i mente.

Men hør lige. Unikarina havde fundet et link til hvordan opslagning på en strikkepind og med luftmasker klares på en og samme gang. Det er altså smart - og mulighederne bagefter mange. Ideen havde ligget i baghovedet og dukkede op til overfladen da hesten skulle til frisøren.

Så altså:


Hæklet opslagning på en strikkepind


Til opslagningen skal bruges en hæklenål og en strikkepind. Jeg har brugt samme størrelse. Det ser ud til at virke fint. En mindre pind vil formentlig give en noget strammere opslagning, mens en større vil gøre det modsatte.

Start med en løkke om nålen - ganske som du plejer.



Hæklet opslagning på en strikkepind


Nu skal der hækles luftmasker - om strikkepinden.

Hold garnet under pinden og hent det hen over og gennem løkken på nålen. En luftmaske er hæklet. Før igen garnet under pinden og hækl hen over.

Se eventuelt den video Unikarina henviser til.



Hæklet opslagning på en strikkepind


Maskerne kommer til at ligge pænt om pinden og den del af masken, der sidder på pinden er netop den del af masken, det plejer at være ganske forfærdeligt at skulle finde frem til på tilbagerækken.



Hæklet opslagning på en strikkepind


Når du har slået det ønskede antal masker op, kan luftmaskerækken ses som en temmelig dekorativ række langs pinden.

Nu er spørgsmålet så hvad der videre skal ske. Jeg hæklede videre, men jeg er temmelig sikker på, at det også kunne være en fin opslagningskant til strik. Jeg har ikke prøvet endnu, men en dag finder jeg nok det helt rigtige projekt til den type opslagning.

Endelig kunne opslagningen også bruges, som den umiddelbart var ment - som en provisorisk opslagning, der senere skal fjernes igen. I så fald; klip garnet og fortsæt med det der skal være projektet.



Hæklet opslagning på en strikkepind


Jeg hæklede som sagt. Jeg har hæklet fastmasker, men det er jo ikke nødvendigvis den type masker du skal bruge. Fastmasker er cirka en maske høj, så jeg hæklede endnu en luftmaske til at vende med - denne gang uden at slå om pinden.



Hæklet opslagning på en strikkepind

Hæklet opslagning på en strikkepind

Hæklet opslagning på en strikkepind


Du har sikkert regnet det ud, inden du så billederne. Jeg hæklede stille og roligt fastmasker tilbage gennem maskerne på pinden. Ind gennem første maske, slå om, ud igen, slå om og træk igennem.

Træk masken på pinden med af og hækl endnu en fastmaske i den næste maske. Fortsæt til der ikke er flere masker.



Hæklet opslagning på en strikkepind


Til slut kan pinden lægges væk, og det hæklede trækkes i facon. Jeg har trukket på mine billeder, jeg kunne slet ikke lade være. Luftmaskerækken har det med at trække sig lidt sammen undervejs. Formentlig fordi trukket i maskerne på pinden.

Det udligner sig med et let træk. Første forfærdelige række er hæklet og fortsættelse følger helt som hæklede arbejder plejer.


Prøv det endelig, og fortæl også endelig om I synes det gør arbejdet lige så meget lettere som jeg synes. Eller om det bare er forfærdeligt at skulle sidde og fægte med både hæklenål og strikkepind.

2 kommentarer:

  1. Det skal da helt klart prøves.

    SvarSlet
    Svar
    1. Violykke, jeg er spændt på hvad du synes.. jeg synes nærmest det er genialt :)

      Slet