torsdag den 17. april 2014

Jeg forstår ikke spam


Hverken det i dåser eller det, der lander i indbakken af Bloggers kommentarfelt. Der kommer pænt meget, meget mere end jeg nogensinde ville have opdaget, hvis ikke jeg aktivt har valgt at blive varskoet ved enhver kommentar.


April 2014


Nok bliver jeg varskoet, men det lander stort set allesammen i Bloggers spamfilter, som - må jeg sige - fungerer rigtig godt.

Jeg forstår det alligevel ikke. Jeg forstår så meget - eller tror jeg forstår -, at spamkommentarer i bund og grund handler om at diregere uskyldige og intetanende bloglæsere til steder, de aldrig ville være kommet uden hjælp. Til steder der sælger og fanger og net bliver sat op.

Hvis jeg ellers kan komme uden om det, bliver netsættende kommentarer ikke sat på min blog. Og umiddelbart ser det ud til at Bloggers eget spamfilter fungerer upåklageligt. Jeg har nemlig ikke lyst til at sætte filtre og havelåger og alt muligt andet op, inden en kommentar kan blive lagt.

Og kan jeg komme uden om det, gør jeg det aldrig.

Men tilbage til min manglende forståelse. Jeg ville jo tro, at den der omdiregering ville være nemmest og bedst tilgængelig fra nye indlæg. Og her er det at min forståelse ryger helt i grøften.

For hvorfor udgive ikke mindre en seksogtyve spamkommentarer på det samme indlæg? Et indlæg, der er så gammelt, at det for længst er nået om på side to i rækken af blogindlæg. Jeg ville da mene, at nyere indlæg måtte have større chance for, at intetanende og uskyldige mennesker når frem og trykker sig videre til indfangelse og netanbringelse.

Hvis altså spamkommentaren fik lov at blive udgivet.

Der er så meget jeg ikke forstår, og måske har jeg helt galt fat i forståelsen.

Jeg undres alligevel.

Og griner lidt.

8 kommentarer:

  1. Sjovt du lige skriver om det nu.. Jeg har i flere uger gået og mindet mig selv om, at jeg ville omtale problemet på bloggen, for lige at se om det bare er mig som i DEN grad bliver tæppebombet for tiden. Det er værre end nogensinde, og jeg får nu ikke kun spam på gamle indlæg, men også helt nye, hvilket i sig selv er en ny ting. Min lille hitliste over meste populære indlæg er helt ødelagt, fordi det er spam som bliver registreret og ikke reelle læsere. Heldigvis kan vi som du også siger, glæde os over at filteret er så godt som det er, for jeg kan netop også se hvad der kommer, men som bliver bremset fordi jeg krydser af for mail om opfølgende kommentarer. Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Henriette, det er åbenbart ikke kun dig, Og heller ikke kun mig :)
      Jeg kan bare undre mig over, at det kan betale sig at blive ved, når nu spamfiltret rent faktisk fungerer.

      Slet
  2. Jeg har ingen spam på min blog - troede jeg. Da jeg havde læst dit indlæg, checkede jeg lige og ups, masser af spam, som heldigvis er stoppet af filtret, der fungerer ganske upåklageligt

    SvarSlet
    Svar
    1. Lydert, det troede jeg heller ikke jeg havde - før. Men lækkert at filtret fungerer :)

      Slet
  3. I de perioder, hvor jeg har fået mange spam kommentar, har de altid været til indlæg, der var mindst to år gamle, hvilket jeg så ikke forstår, for hvor stor er sandsynlighed så for, at der er nogen ud over mig, der sletter dem med det samme, der ser dem ?.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo det Tine. Det forstår jeg heller ikke.

      Slet
  4. Hele vinteren er jeg også blevet tæppebombet med spam, men de sidste par uger er det heldigvis aftaget og nu har jeg kun 1-2 om dagen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Catarina, det må jo kunne betale sig, omend jeg ikke forstår hvordan. Jeg synes mest det er irritationsmoment :)

      Slet