torsdag den 7. november 2013

Roses krone


Jeg vidste allerede da jeg startede at Emilies lyserøde frø skulle have en anden krone, end den alle de andre frøer har på hovedet.


Roses krone


En lyserød frø med lyserød krone indbød til romantik. Jeg ville have noget slankere og mere langstrakt. Jeg ville skrue højt op for det feminine.

Den originale krone har seks takker. Roses har fem. Og perler. Perlerne satte jeg på tråden ved hjælp af et stykke ståltråd. Jeg bøjede ståltråden og brugte den som nål, da jeg hev løkken fra en hæklet masken gennem perlen.

Bagefter hæklede jeg videre. Mosede lidt med garn og perle, for at få det til at sidde pænt. Det kræver perler med ikke alt for små huller eller garn, der ikke er alt for tykt.


Roses krone

Roses krone


Jeg har tegnet noget, der med god vilje kan kaldes et diagram til kronen. Diagrammet gentages fem gange. Jeg startede med 25 luftmasker, samlede til en ring og hver omgang starter med tre luftmasker i stedet for en stangmaske og en kædemaske i det øverste af "luftmaske-stangmasken". Den øverste omgang med takker og perler starter med en enkelt luftmaske... eller var det to.



Diagram til Roses krone



Til takkerne lavede jeg større og større stangmasker. Først to helt almindelige, så en dobbelt og til toppen en trippel. Dernæst satte jeg perlen på. Først en luftmaske, så perlen, så endnu en luftmaske og endelig en kædemaske i toppen af den tredobbelte stangmaske. Herfra gik det ned igen. En dobbelt stangmaske og to almindelige, inden takken blev fastgjort med en fastmaske midt mellem to rapporter.


Perler på Roses krone

Perler på Roses krone

Perler på Roses krone


Jeg brugte fem facetterede fine lyserøde perler. Den ene en smule større end de andre. Den største placerede jeg forrest på Roses hovede, da jeg syede kronen fast.

Måske skal den næste frø også udstyres med prinsessekrone og perler. Jeg tror det næsten.

2 kommentarer: