torsdag den 14. marts 2013

Du får hvad du giver


Forårssolen er skånselsløs. De ti centimeter sne, der lå på altanbordet, og dækkede de blå krokus i potten udenfor, var næsten væk, inden jeg skulle ud af døren.


Altanen - marts 2013


Der hvor solens stråler ikke havde nået, ligger sneen stadig tykt. Jeg vælger at synes det skønt med sne i marts, og fandt solbrillerne frem, inden jeg satte mig til rette på sadlen.

Timer senere var solen forsvundet, himlen noget grå og aftenens foredrag tæt på. Det var godt. Rigtig godt. Jeg hørte ikke noget, jeg ikke viste på forhånd, men det var godt at blive mindet om.

Foredragsholderen startede aftenen med at sige, at han nok ville komme til at provokere nogen. At nogen måske ville føle sig så provokerede, at de havde lyst til at gå. Det var helt okey. Vi måtte godt blive sure. Og hvis vi nåede punktet, hvor vi havde lyst til at gå, kunne vi bare sætte os ned bagi og være sure. det ville være helt okey. Det ville være vores valg.


Altanen - marts 2013


Centret i foredraget handlede om, at vi får hvad vi giver. At vi tiltrækker det, vi selv sender ud. At vi selv bestemmer.

I vores personalegruppe er vi gode til at fokusere på det positive. Vi er anerkendende, og omstillingsparate. Vi er rummelige og åbne for nyt. Det er et godt sted at være. Der er sjældent nogen, der forlader os. Den sidste der stoppede frivilligt, stoppede kun fordi, han flyttede til den anden ende af landet.

Jeg ved godt vi er unikke. Men jeg vil rigtig gerne tro, at der er flere derude som os. At der er mange andre arbejdspladser, der fokuserer på det positive og rummer hinanden, trods forskelligheder.


Altanen - marts 2013


Jeg blev ikke provokeret, men jeg blev lidt dårlig ved tanken om, at der er så tilpas mange arbejdssteder og mennesker, der i højere grad fokuserer på negativitet og manglende udvikling, at det er nødvendigt at sige det så højt og slå det fast med syvtommerssøm.

Der var ikke noget af det foredragsholderen ønskede at implementere overalt, vi  ikke kan skrive under på. Intet vi ikke allerede gør. Meget af det efterhånden indsyet i rygraden. Men det var godt at blive husket på, fordi vi nogengange godt kan glemme, at rygradseffekter nok kan være godt, men reelt fokus andre gange er endnu bedre.

4 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig blå farve.
    Jeg tror at vi godt ved de fleste af tingene, men bare skalmhave dem slået fast gang på gang. Lyder som et god foredrag :-) Heldigvis er jeg også i et firma hvor positiv tankegang og teamarbejde prioriteres fremfor en besværlig og negativ vej. Det er skønt og farver af på dem som til tider godt kan prøve at få den sure mine frem.
    Rigtig god dag til dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nola, jeg tror også det er vigtigt at blive husket på igen og igen. Han sagde også, at mennesket som udgangspunkt og som et led i overlevelse fra tidernes morgen er rigtig god til at se det negative.
      Derfor er det så meget mere vigtigt at have fokus på det modsatte. Vi har også oplevet, at nye kommer til med en negativ tilgang. Men det får de ikke lov til, og så ændrer de sig ganske stille og roligt mod det positive.
      Jeg synes det er spænde at tænke, at vi allesammen kan være med til at forme vores omgivelser :)

      Slet
  2. Jeg ønsker mig en arbejdsplads med en anerkendende holdning som din :-) Og hvor det positive trives. God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dorthe, de findes derude. Og jeg lærte lige i går, at hvis du selv går forrest, kommer det til dig :)

      Slet