tirsdag den 29. maj 2012

Femogtyve centimeter tubestrik


Kan en lampe lyse for meget?

Ja, åbenbart.


Lampe med sok


Den store udækkede tyve watts pære fra IKEA, jeg satte op den anden dag, viste sig hurtigt at give dejligt meget lys, men også at værer en smule skærende for øjnene.

Som Emilie udtrykte det, var det lige til at få ondt i hovedet af.

Inspireret af sokkelamperne, yndlingstanten henviste min opmærksomhed på, for efterhånden længe siden, er sølle sytten gram helt almindeligt strømpegarn derfor omdannet til skærm.

54 masker og fire milimeters strømpepinde, for ikke at få et alt for tæt resultat. Rundt og rundt og rundt, til en ønsket længde og en løs aflukning.


Lampe med sok


Lyset blev opblødt, resultatet hyggeligt, og skulle der være brug for mere lys, er det ikke svært at lette lidt på hatten.

Den er også ret hyggelig i dagslys uden tilgang til strøm.

Emilie har allerede bestilt en lampe i samme stil. Vi har allerede været rundt, indkøbt lækker turquis ledning, hyldeknægt og porcelænsfatning. Hun har været i kassen med strømpegarn og udvalgt sin yndling, og når jeg har fri, sætter vi kursen mod Høje Taastrup og endnu en pære fra det store blå og gule møbelhus.


Lampe med sok

9 kommentarer:

  1. Jamen selvfølgelig skulle du da have dig en strikket lampe - og selvfølgelig skal Emilie da også have en...
    ;o)

    KH Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig skal vi det, Karina :D

      Slet
  2. Hej Pernille.
    Det ser hyggeligt ud, og så kan man jo udskifte "tuben" efter humør. Men er der ikke en vis brandfare forbundet med at have gamet så tæt på pæren?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jannie, jeg har også tænkt at hætten kan skiftes efter humør.
      Jeg tror ikke brandfaren er så stor. Det er sparepære, og den bliver ikke særlig varm. Jeg har holdt på den. Men selvfølgelig er vi opmærksomme på den.

      Slet
  3. Skøn idé - det ser rigtig sødt ud :-)

    SvarSlet
  4. Madame, jeg er ret tilfreds med den :)

    SvarSlet
  5. Pernille-Frederikke, jeg bliver mere og mere glad for den :)

    SvarSlet
  6. Den er rigtig fin, jeg sidder selv og er ved at strikke på en lampepære - men jeg er bekymret for brandfaren. Kan man mon beklæde lampesokken indvendigt med et materiale for at gøre den mere sikker?
    Jeg strikker ikke på en sparepære

    SvarSlet