torsdag den 9. februar 2012

Archshaped socks

Archshaped Socks


Rib. Først i den ene retning, senere i den anden.

Det giver et spændende mønster, og Anders bestilte på stedet.. Hvis jeg mente det kunne lade sig gøre. En kollega gjorde også, da han så dem.

De sidder fint. Har siddet fast om mine fødder hele dagen. Varme, fine og blå.

Jeg synes de er fantastiske. Måden ribben smyger sig rundt om foden og specielt det mønster der fremkommer under foden.


Over og under og rundt om foden





Design: Arch-shaped socks af Jen Showalter


Garn: Aslan Trends Santa Fe købt på BC-garns udsalg i efteråret. Farven er en skøn blanding af blå med udstikkere både mod grøn og lilla. Farvenummeret er knap så romantisk - blot en talkode: 1322.

Der gik 96 gram til hele parret.


Pinde: Strømpepinde nr 2½.


Størrelse: Størrelsen er one-size. Heldigvis passede det fint med mine størrelse 39 fødder.


Se lige de linier


Bemærkninger: Den oprindelige opskrift er uden rib på foden. Men jeg synes versionen her, var så fantastisk at jeg strikkede alt det rib, jeg kunne komme til.

Jeg forlængede skaftet en lille smule, og heldigvis slog garnet til. Jeg nåede lige at blive en smule bange, men der var nok. Endda nok til to hexipuffs af resterne. Den sidste måtte dog strækkes med noget andet garn.

Indtagningerne til tåen opfandt jeg under vejs, i håb om at få ribben til at se fornuftig ud hele vejen. Skulle jeg strikke samme koncept en anden gang, ville tåen nok ende cirka ligedan.

Jeg nåede at pille op et par gange undervejs. Det viste sig at det bedste resultat og det smukkeste mønster opstår, når der er en række vrangmasker omkring alle ud- og indtagninger - ikke retmasker!


Har du lyst til at se flere billeder af strømperne, kan de ses lige her på Ravelry.


Hexipuffs

6 kommentarer:

  1. Hvor ser de gode ud, pasformen smyger sig fint om foden. Dejlige sokker. Du får nok travlt, med bestillinger.

    SvarSlet
  2. Folehavens Univers, nu må vi se. De er i hvert fald dejlige og ud/indtagningerne får dem netop til at smyge sig om foden :)

    SvarSlet
  3. Mmmm... Jeg må vist også strikke mig selv et par. Ungerne har slidt deres op, tror jeg, så de står sikkert også parat til flere formede sokker.

    Det var faktisk et par grønne Arch Shaped Socks som gjorde, at jeg på finurlig vis mødte Lucy (Zebraknits) fra USA IRL. Jeg så hendes version på Ravelry, fulgte dem til hendes blog - og "pludselig" stod hun i min stue ;o)

    KH Karina

    SvarSlet
  4. Karina, der er mange sjove finurlige historier derude og mange måder at mødes og væves ind i hinanden :)

    Gå du bare i gang. Jeg synes de var temmelig hyggelige at strikke :)

    SvarSlet
  5. De der hexipupps har jeg aldrig hørt om. Hvordan laver man dem, og er der en bestemt måde at sy dem sammen på. Flot ser de ud.

    SvarSlet
  6. Gitte, de skal blive til et tæppe. Opskriften er fra Tiny Owls Knit og kan findes her: http://tinyowlknits.wordpress.com/2011/07/29/the-beekeepers-quilt/

    Jeg er ikke nået til at sy dem samme, men jeg synes ikke de er svære at lave.

    SvarSlet