mandag den 1. marts 2010

Istapper


istapper

Et sommerisoleret hus afgiver meget varme og giver grobund for lange smukke istapper. Under vores tre dages ophold i hytten i skoven, smeltede varmen fra den vedvarende ild det underste lag af tagets snefald, mens nattens komme og varmens aftagende frøs det smeltede til is.

Dagene igennem dryppede det lystigt fra tagskægget, med flere rækker af pragtfulde lange smukke istapper til følge.

Dag for dag voksede de længere og tættere, og hver gang jeg kiggede, blev jeg slået af skønheden ved et uisoleret tag.

Mens jeg nøjedes med at sukke over de hængende skønheder, gik Anders skridtet videre og udsmykkede i første omgang den lille sjove snemand med med strittende hårpragt, der kun gjorde ham sjovere.

istapper

Inden afgang fik de lange isspyd af frossen is endnu en leg igang. der var ikke tid til flere snemænd, men et enkelt ispalads i flere etager, så dagens lys inden vi traskede mod bussen og turen hjem.

Med hjem havde vi også farvet krymmel i rigelige mængder, for ved Købmanden ligger en lille tilbagetrukket bager, vi vovede os ind hos efter brød. Mens jeg betalte faldt Anders i svime over en romkugle på størrelsemed hans eget hovede.

Udenfor grinede vi temmelig meget af kuglen og jokede med at Teenageren derhjemme, nok skulle være mand for at konsumere hele pakken… så ville han heller ikke behøve mad et par dage – eller noget. Faktisk fik vi så sjove billeder af det, at vi vendte tilbage og købte den største romkugle jeg til dato har set. Mens vi grinende fortalte ekspedienten om planerne, følte hun sig alligevel nødsaget til at fortælle “at det altså er en familieromkugle…”

Det vidste vi da godt, men det andet var sjovere.

snemand med hovedpryd

Der stod den til ham, da han i aftes vendte hjem efter en længere bustur fra det Limfjordske. Han gloede lidt, grinede og gik ellers ombord. Senere måtte han give op, og var næsten ked af at han ikke engang var nået halvvejs… Helt ærligt, ser det bare ud som om, han har taget en lille bid.

Nu står den i køleskabet, pænt pakket ind. Vi blev enige om, den nok kan holde et par dage  - Anders mente måneder (pludselig har jeg ikke lyst til at tænke på hvad den er lavet af) – og så ryger den vel ud på et tidspunkt, når Ungersvenden har fået nok!

- Og vi fik et billigt grin :)

Isslot

6 kommentarer:

  1. Min Ditte, der jo skal på efterskole på fyn næste år, har allerede hørt at bageren dér har sådanne romkugler...(hun er ellers ikke den store kagespiser, men sådan en MÅ afprøves)
    :-)

    SvarSlet
  2. Anne, så vil jeg håbe hun har nogen til at hjælpe sig :)

    SvarSlet
  3. Ih hvor har I hygget jer med de istapper ;)

    Det er skønt at se og jeg fad da godt have været en flue på væggen da ungersvenden skulle ombord i den romkugle hehe..

    SvarSlet
  4. Fantastiske istapper og isskulpturer!

    Hollaligeop for en kæmpe romkugle ;o)

    KH Mette

    SvarSlet
  5. Ha ha ha....så fik han forkælet den søde tand :-)
    Flotte istapper....

    SvarSlet
  6. Der er altså noget over sådan en omgang istapper, man kan næsten ikke lade være med at røre :)

    Jeg tror i øvrigt han fik nok af det søde, allerede første dag :)

    SvarSlet