lørdag den 6. marts 2010

Halfdan


Halfdans ABC

Dengang jeg var barn elskede jeg Halfdan Rasmussens ABC. Min far synes også jeg skulle have Den store Bastian, men den var jeg direkte bange for – min far pakkede den straks væk, da jeg ikke særlig gammel fik sagt: “Mig ikke li´ Store Bastian”. Han synes ellers jeg også skulle have glæde af hans barndoms gode bøger – den havde han selv grinet meget af.

Jeg var måske for lille, men selv i dag har jeg et noget anstrengt forhold til netop den bog.

Så er det noget ganske andet med Halfdans ABC. Mange er de gange jeg har læst højt for mine børn, og da Emilie i aften ville have læst højt – en beskæftigelse der efterhånden ikke længere er ønske om hver dag, og fandt netop Halfdans ABC, blev det helt hyggeligt at ligge side om side i sengen og læse for hinanden.

Som barn var mit yndlingsvers det om Y:


Ylle, Dylle, Dolle,
tre små lodne trolde
gik på jagt med vanter på
for at skyde hvad de så.
Ylle skød en kaffekande.
Dylle skød en stegepande.
Dolle skød en kasserolle.
Ylle, Dylle, Dolle.

1 kommentar:

  1. Børn lærer godt sprog af Halfdan. Ingen tvivl om det :-)
    Mit største problem med halfdans samlede er, at den for længst er rejst hjemmefra med een af sønnerne...og jeg savner den så meget at jeg nok er nødt til at investere påny :-))

    SvarSlet