onsdag den 6. januar 2010

Facts


sne på træerne

Lige før det begyndte at lysne i morges drog jeg og cyklen mod Herlev. I løbet af de sidste dage med cykelhjelmen er det gået op for mig, at selvom den ikke ser ud af meget er det forfærdeligt varmt med sådan et monstrum på hovedet. Den giver ikke kun hattehår men også temmelig svedigt hår – meget hurtigt.
Det lærer jeg så nok at leve med.

Jeg nåede lige at finde strikketøjet frem og sætte mig til rette for at vente, da sygeplejesken kom og hentede mig. Fra Glostrup var indløbet en fax, så yderligere undersøgelser var umiddelbart ikke nødvendige.

Men og så alligevel ville lægen godt lige ved selvsyn måle hvor stor cysten er – så op på briksen igen. Jeg ved ikke hvad jeg havde forestillet mig  - han havde jo sagt at cyster i den størrelsesorden synes de nok skal opereres væk. Men altså  - og hold fast! Den måler i omegnen af 8,5 x 4,5 x 4 cm…

Samtidig er der flere cyster på vej – stadig på højre æggestok, mens venstre ser fin ud. Den så umiddelbart godartet ud og senere på dagen fik jeg ved en opringning bekræftet at også blodprøven understøtter godartethed.

Hele vejen rundt om cysten kan ses ovarievæv, så muligheden og sandsynligheden for at fjerne hele æggestokken er på tale. En endelig beslutning kan først tages, når der er lukket op og der kigges nærmere.

På spørgsmålet om flere graviditetsønsker og tanken om at fjerne begge æggestokke, måtte jeg sige, at nok regner jeg med at have fået de børn jeg skal, men jeg vil selv bestemme og have muligheden. Samtidig er jeg ikke særlig åben for fjernelse af hormonproduktionen med mulighed for tidligere overgangsalder eller hormontilsætning.

Han skulle spørge, og umiddelbart er der heller ingen grund til at fjerne mere end højst nødvendigt.

Men en operation er nødvendig. Der er op til seks ugers ventetid og det er måske egentlig meget rart, fordi det giver tid til tilvænning og tanker om fuld narkose og huller i maveskindet. Det burde være nok med et par huller og en kikkert, men er der ikke plads til at få det ud, der skal ud gennem et lille hul, kan det være nødvendigt med et bikinisnit.

Endnu en blodprøve var også nødvendig. Denne gang blev jeg sendt til laboratoriet og og en yderst kompetent laborant, der fandt både blod og årer inden jeg nåede at se mig om. På spørgsmålet om hvem der dog havde tappet blod i går, fortalte jeg om sygeplejeskeeleven, hvorefter laboranten nærmest himlede, og sagde: “Det var da ikke særlig smart…”

Udstyret med pjecer og foldere om dette og hint kunne jeg tage videre mod hverdagen og tænke tanker og spørgsmål jeg skal huske at stille. “Skriv alt det ned, du kommer i tanke om”, sagde sygeplejesken inden jeg gik.

Og jeg gik, fuld af gode vibrationer og opfyldt af at her er nogen der ved hvad de taler om, og forstår at videreformidle på en fornuftig måde.

12 kommentarer:

  1. Kære Pernille. I morgen kan du få mit ar at se.. Den cyste de fandt ved et tilfælde var som en golfbold, og så er det jo ikke så underligt at jeg havde ondt som bare fanden.

    I åøvrigt var det hvad man kalder en tvilling! Den var fyldt med knogle og hårrester og hold så fast... det var MIN tvilling. EN der ikke blev til noget dengang min mor var gravid med mig. Jeg fik en lang forklaring, men summa summarum, en golfbold er altså stor at rende rund på på sine æggestokke.

    Vi ses i morgen og godt at du er ok og at alt er under kontrol. ;)

    SvarSlet
  2. En golfbold med resterne af en tvilling, det er lidt underligt at tænke på. Jeg har hørt om fænomenet før. Det sætter lissom hele tanken om fagre nye verden lidt i perspektiv :)

    SvarSlet
  3. Det er meget at tænke på, godt at det ser godartet ud. Pøj pøj :-)

    SvarSlet
  4. Hold op, hvor er det gode nyheder og det lyder som om du er i de bedste hænder. Det er jeg glad for. KH Mette

    SvarSlet
  5. Det var godt at høre :-)
    Jeg var i min første narkose i foråret og var så bange ! Men det var slet ikke slemt :-)

    SvarSlet
  6. Lene, det er godt og tak :)


    Mette, jeg er også glad :)

    SvarSlet
  7. Losarinas mor, jeg tror heller ikke det er slemt, det er nok mere usikkerheden, fordi jeg ikke har prøvet det før :)

    SvarSlet
  8. Alle indgreb er ubehagelige. Man vil jo helst bare være fin og hel og i orden. Selv kunne jeg godt underholde med en klam byld et vist sted, men det gider jeg ikke.

    Skulle i øvrigt hilse fra min svigermor, der har tilbragt en levealder i hvid kittel på Herlev Hosp., at de i allerhøjeste grad ved,hvad de gør der. Nu er hun selvfølgelig en anelse farvet, men den skulle være god nok :-)

    Sender dig en imaginær buket blomster f.eks. hvide, friske tulipaner og tænker på dig, smukke.

    SvarSlet
  9. Pyh ha - godt at den er godartet! Men du har da nogle ting at tage stilling til. Og størrelsen er da mildest talt pæn. Narkose er ikke så slemt - det er mest vores tanker omkring den. Hovedsagen er, at du får det godt.
    Pøj pøj med det.

    KH Gittemay

    SvarSlet
  10. Tusind tak Susling :)

    Jeg har også overvejet om ikke bare jeg skal lukke øjnene og beslutte alting er helt i orden .. men det går nok ikke.

    Alle dem, jeg har mødt på Herlev, lever fuldt ud op til din svigermors mening om den sag, så det vælger jeg at tro på :)


    Gittemay, tanker er noget underligt noget, men efter at have sovet på det er det ikke længere narkosen der optager tankerne mest.
    Og som dagen er gået, er der måske nok opstået nogle spørgsmål, mens bekymringerne træder længere og længere i baggrunden - så alt er vel :)

    SvarSlet
  11. Pøj, pøj... Godt det hele ser 'godartet' ud.
    Kærlig hilsen fra engens land ;-)

    SvarSlet