mandag den 20. juli 2009

Tisvilde Hegn


Da først jeg fik kigget på kortene, viste det sig at vi slet ikke var så langt fra alting, som jeg troede. Altså pakkede vi os sammen og gik de 4½ km gennem Tisvilde hegn til Tisvildeleje.

Ungerne synes det var forfærdelig langt at skulle gå, men med løfte om is og en mindre stenet strand, end “vores egen”, gik de alligevel med. Undervejs fik vi snakket om skovens historie og kigget på flere mærkværdigheder.

Tisvilde Hegn er opstået som et værn mod naturen, da der allerede tilbage til midt i 1500-tallet begyndte sandflugt i området. Bøndernes marker led under alt sandet, der ødelagde alt omkring sig.

fyretræer

Først i løbet af 1700-tallet blev der for alvor gjort noget ved problemet, og det først efter kanalen, der forbandt Arresø med Roskilde Fjord sandede til, en ny blev gravet og Frederiksbogs slot bygget færdig. Imens kæmpede bønderne mod sandet, fik lidt nedslag i tiendet, Torup Landsby forsvandt og Tibirke Kirke sandede næsten til.

Endelig fik en tysker ved navn Røhl opgaven at bekæmpe sandet. Det lykkedes efter 10 år, hvor først bønder senere soldater blev udkommanderet til opgaven. Røhl byggede gærder, gravede grøfter, plantede forskellige mindre planter og senere træer, til at holde på sandet og dæmme op for ydereligere sandflugt.

Undervejs fik han gjort sig så upopolær at han endte med at blive sat fra bestillingen. Efterfølgende blev hele området plantet til fortrinsvis med gran, fyr, birk og eg. For at få træerne til at gro i den sandede jord, gravede man huller til hvert træ og fyldte op med fed muld, der gav næring til træet, indtil det havde fået ordentlig fodfæste.

Fyretræerne står gennem hele hegnet som mægtige skibsmaster, mens grantræerne står så tæt, at de flere steder helt har mistet grene og grønne nåle på den nederste halvdel. Det sjoveste var birketræerne, der må være udsat for parasitter eller noget, for den nederste halvdel af stort set samtlige birketræer så mærkelig ud, med fortykket skælagtig bark, der slår revner og ligner et månelandskab eller en tykhudet ente.

Det var spændende at se på, men hvorfor birketræerne ser sådan ud, kunne vi ikke finde svar på!

birketræer

3 kommentarer:

  1. Åh hvor skønt at du deler historien med os her. Alle disse historier vidste jeg slet ikke. Nu er jeg endnu mere hooked på en tur derop til. :-)

    Tak for det og god mandag aften

    Kh Henriette :-)

    SvarSlet
  2. Henriette, jeg kan slet ikke lade være. Jeg synes historien er så spændende. At du kan bruge det støv jeg fik gravet frem er bare endnu bedre.
    Tag endelig derop, der er så smukt og stille og helt vidunderligt :)

    SvarSlet
  3. Jeg selv er også helt syg med historie og har jo masser af bøger om emnet. Jeg syntes det er så interessant og godt at bruge når man skal være lidt drømmende. Så kan jeg feks gå en tur på Rosenborg med Mozart i ørene og bare forestille mig hvordan det var at leve dengang huset var i brug. Sådan er jeg vist også.. :-) En drømmer hihi

    Jeg tager dertil det er helt sikkert.


    God tur i morgen til endnu et sted med masser af historie. Glæder mig til et referat.

    Kh Henriette

    SvarSlet