fredag den 1. maj 2009

Hårdføre planter


torne

Jeg er nødt til at skrive et sidste indlæg om Nordjylland. Et indlæg om naturen, der er så anderledes end det jeg ser til dagligt.

Den altoverskyggende hårdføre plante, vi mødte overalt var en tornebusk, der sikkert hedder noget, men jeg ved ikke hvad.

Den var i fuld gang med at springe ud og selvom ungerne kun så tornene (eller måske følte) synes jeg bare den var smuk i al sin enkelthed.

lilla

Der var også masser af andre planter, tornene var bare dem, jeg hæftede mig mest ved. Jo og så den lille fine lilla klat, der stod midt på græsset ved hytten.

Vesterhavet, det tror jeg aldrig jeg får nok af. Den uge vi var afsted var det stille, næsten uden bølger, og jeg nød udsigten hver morgen, når jeg stod der ved vinduet i køkkenet og lavede boller til alle de andre, der stadig sov.

vindue

2 kommentarer:

  1. Det er helt sikkert en Havtorn, du er stødt på. Den har de ledeste torne, men de flotteste bær hen på efteråret, de bruges meget til bjæsk. :)

    http://www.karaffelland.dk/snapsopskrifter/havtorn.htm

    SvarSlet
  2. Bjæsk ved jeg hvad er :)

    Hvis jeg så også havde ryddet en busk eller to, og taget med hjem, havde der nok været lykke i det lille hjem :)

    Tak for oplysningerne Jette, det er så lækkert at blive klogere!

    SvarSlet