mandag den 27. april 2009

Skagen Museum


skagenmuseum

På Skagen Museum fik vi en kort rundvisning og fortælling om Skagensmalerne. Alt for kort og alt for hurtig, synes jeg.

Med udgangspunkt i tre malerier af P. S. Krøyer, blev vi undervist i komposition og farveforståelse, bare ikke ret meget. Hvor ville jeg gerne have haft mere tid. Tid til fordybelse og tid til forståelse.

Det blev ikke denne gang. Til gengæld ved jeg nu lidt mere om Krøyers Fiskere, der trækker vod, om Sankt Hansblusset på Skagen strand og om Marie Krøyer og Anna Anchers Aftentur på Standen.

Efter gennemgangen gik vi videre til museets workshop, hvor vi skulle lave en parafrase over et af Skagensmalerierne.

En parafrase er en nyfortolkning af et kendt værk. Jeg kendte godt til begrebet, men havde aldrig hørt navnet. Et eksempel kunne være de utallige versioner af Den sidste nadver eller Frokost i det grønne.

maling

En parafrase er ikke kun et begreb i kunstverdenen, det bruges også om genfortællinger af tekster eller andet, der fortolkes på ny.

Til vores parafrase var der ikke meget tid. Et silketryk, gennem rammer med udvalgte udsnit af skagensmalerierne, som baggrund. Herpå havde vi mulighed for at male med pensel eller bruge nogle enkle trykklodser. Det skulle gå forholdsvis stærkt, for tiden var knap og både vi og museet havde flere planer.

Ungerne kastede sig ud i projektet med liv og sjæl og fik lavet nogle rigtig gode billeder, også selvom de ikke var helt tilfredse.

tryk

Jeg ville være med og valgte Sommeraftenen som mit motiv. Det var den lette del, langt sværere var det at finde en baggrund, der kunne gøre det ud for en sommerstrand og trykklodser, der kunne agere damer.

Det var sjovt og at mulighederne var så begrænsede, gjorde egentlig bare at fantasien måtte kører på lidt højere omdrejninger. En anden gang kunne det være sjovt at have flere muligheder og længere tid.

parafrase

Ingen kommentarer:

Send en kommentar