fredag den 7. november 2008

Storslåede billeder


Efter aftensmad og hygge - det var lige før jeg faldt i søvn - havde jeg en aftale med min søde kollega. Vi skulle i biografen og se anden del af Arn, baseret på
Jan Guillous romaner.

Jeg har læst bøgerne og synes de var rigtig gode, derfor så jeg også frem til at se filmen da den første havde premiere engang sidste år. Da efterfølgeren kom, var det naturligt at se den med.


Det er en storslået film. Fantastiske billeder, dejlig underlægningsmusik, gennemførte kulisser, kostymer og regi, flotte spring mellem flere sprog og helt igennem gode skuespilpræstationer.
Men manuskriptet når desværre ikke forlægget til sokkeholderne.

To koge fire bøger ned til to film, kræver selvfølgelig en del amputering af originalen. Men jeg synes alt for mange gange at jeg sad tilbage med en følelse af at alt var underforstået, hvis ikke jeg på forhånd vidste hvad og hvorfor dette eller hint skete ville jeg ikke have haft slet den samme forståelse af handling og tanker bag.
Jeg kan ikke lade være med at synes det er ærgeligt.

Men stadigvæk en flot film.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar