mandag den 24. november 2008

Sjove snoninger


Jeg har i mange år bildt mig selv ind, at jeg absolut ikke kan fordrage at strikke strømper...
Det skulle så komme an på en prøve og jeg strikkede og strikkede og krampede i fingrene over et par strømper på pind 2½.
Nej det var stadig ikke sjovt!


Nu kan jeg jo godt lide hjemmegjorte strømper og sokker, så efter overvejelse prøvede jeg igen. Denne gang med dobbelt tråd og pind 3½ - så går det som en leg!

Det er hermed afgjort - jeg skal ikke strikke strømper men jeg skal strikke de lidt tykkere sokker. Det har jeg det helt fint med.

Lige nu er der sokker til Emile på pindene. Et hyggeligt lille mønster med en sjov snoning.

Snoningen strikkes over 3 masker og på hver 4. pind skal maske 1 og 3 bytte plads bag maske 2, der bare fortsætter lige op.

I anvisningen stod dels at det skulle kunne lade sig gøre at strikke uden hjælpepinde, men beskrivelsen forstod jeg ikke (jeg plejer ellers at være rimelig god til at forstå uforståelige beskrivelser...).
Dels stod der beskrevet hvordan snoningen strikkes ved hjælp af 2 hjælpepinde: maske 1 på hjælpepind bag arbejdet, maske 2 på hjælpepind foran arbejdet, strik maske 3 ret, strik maske 2 fra hjælpepind foran arbejdet og endelig maske 3 fra hjælpepind bag arbejdet.


Det blev lige lidt for meget. 2 hjælpepinde oveni de i forvejen 4 strømpepinde!

Nu har jeg udviklet min egen version:


Sæt maske 1 på en hjælpepind og sæt samtidig samme hjælpepind bagfra ind i maske 3.

Maske 2 sættes på yderligere 1 hjælpepind foran arbejdet.

Det giver plads til at maske 3 også kan komme over på den første hjælpepind, sno hjælpepinden med de to masker en
halv omgang og sæt begge masker tilbage på venstre pind.



Det betyder at maske 1 og 3 er nu vendt til den rigtige rækkefølge. De sidder dog "forkert" på pinden, men strikkes de som drejet ret, bliver det rigtigt.
Maske 2 sidder på en hjælpepind foran arbejdet - ergo kun en hjælpepind tilbage.


Det virker bedre for mig :)

2 kommentarer:

  1. Det er da et sødt mønster, det tror jeg da godt jeg kunne finde ud af, jeg er heller ikke til strømpestrik på tynde pinde ;-)

    SvarSlet
  2. Så må vi bare strikke med de tykkere pinde :)

    SvarSlet